Evolution (gra planszowa)

W ewolucji gracze przewodzą swoim gatunkom w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku. Spraw, by twój gatunek żył długo i prosperował, mierzony spożyciem żywności w trakcie gry, a wygrywasz grę. Ograniczona żywność, gracze tworzący gatunki mięsożerne, a następnie adaptacja, aby ich uniknąć, tworzy zabawną, szybką grę odpowiednią dla „poważnych” planszowników, a także rodzinnych wieczorów.

Ewolucja
Projektanci: Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre, Sergey Machin
Wydawca: North Star Games
Wiek: 10+
Gracze: 2-6
Czas: 60 minut
(Kopia przeglądowa dostarczona przez North Star Games)

Temat Evolution jest dość prosty. Każdy gracz zaczyna od podstawowego gatunku, reprezentowanego przez rozmiar ciała i populację, i próbuje wyhodować (i dodatkowe) gatunki w trakcie gry. Pod koniec każdej rundy gatunek musi spożywać żywność odpowiadającą jego populacji lub zmniejszać populację. Ogólnym celem gry jest wykończenie największą ilością jedzenia (plus całkowita populacja wszystkich gatunków).

Evo_Box_Back

W każdej rundzie gracze otrzymują karty, których mogą użyć do ulepszenia swojego gatunku. Po pierwsze, jedna karta jest przekazywana do centralnej puli karmienia (więcej o tym później), a reszta kart może być wykorzystana na jeden z czterech sposobów. Każda karta może zostać odrzucona, aby zwiększyć populację gatunków, zwiększyć rozmiar ciała gatunku lub wykorzystać do stworzenia dodatkowego nowego gatunku do zarządzania. Aby wygrać, gracz musi być w stanie zarządzać kilkoma gatunkami w grze, aby zebrać wystarczającą ilość żywności, aby wygrać. Ostatnim zastosowaniem karty jest odtworzenie jej na gatunku, aby nadać mu nowe adaptacje. Maksymalnie trzy adaptacje mogą dotyczyć gatunku jednocześnie. Większość z nich pozwala gatunkowi na poprawę zdolności gromadzenia pożywienia (albo z dodatkowych źródeł, albo poprzez bardziej wydajne metody) lub pozwala gatunkowi uniknąć drapieżników. Jedna z kart adaptacji powoduje, że gatunek staje się drapieżnikiem. Drapieżniki nie jedzą z centralnego stosu, zamiast tego żerują na innych gatunkach. Muszą mieć większy rozmiar ciała niż „zdobycz” (a więc użyteczność rozmiaru ciała) i być w stanie przedostać się przez obronę ofiary. Na przykład drapieżnik wspinaczkowy mógłby zjeść mniejszy, wspinaczkowy gatunek. Gdy zwierzęta mięsożerne żerują, zabierają pokarm równy rozmiarowi ciała ofiary (tak więc jedzenie większych zwierząt szybciej nakarmi populację drapieżników). Aby zwalczać inne obrony gatunków, istnieje kilka adaptacji tylko dla drapieżników, które mogą przeciwdziałać konkretnym obronom ofiar.

Po tym, jak gracze skończą wydawać swoje karty (gracze mogą zachować niewydane karty na później), odkryte zostają karty przekazane do centralnej puli karmienia. Każda karta ma wymienioną „wartość żywności”, a żetony żywności równe sumie tych wartości są umieszczane w obszarze centralnym. Jedno jedzenie zostaje ujawnione, gracze następnie na zmianę chwytają jeden żeton żywności z centralnego obszaru, aby nakarmić swój gatunek. Mięsożercy atakują gatunki przeciwników zamiast usuwać żetony ze środka. Po nakarmieniu każdego gatunku (tak dużo, jak to możliwe), gracze zmniejszają dowolny gatunek do poziomu populacji równego ilości, którą został nakarmiony. Wszystkie żetony żywności są następnie usuwane i umieszczane w torbie punktowej gracza, aby zostały dodane na koniec gry. Jeśli w centralnej puli karmienia nadal znajdują się dodatkowe żetony żywności, pozostają tam do następnej rundy. Gra trwa do momentu wyczerpania talii kart adaptacyjnych, a następnie kończy się runda finałowa przed ostateczną punktacją.

Gra jest dla mnie bardzo przyjemna, łatwa do nauczenia nowych graczy, ale zachowuje wystarczającą strategię, aby nie stała się zbyt stara. Gra może pomieścić do 6 graczy, co normalnie przeciągnęłoby grę, ale odkryłem, że nadal porusza się w szybkim tempie, jeśli gracze używają alternatywnych zasad, w których każdy gracz gra jednocześnie „ulepszenia” swojego gatunku. Preferuję szybszą grę tak bardzo, że wolę grać z jednoczesnymi aktualizacjami dla dowolnej liczby graczy. Jest to poświęcenie jakiejś głębszej strategii dla szybszej gry, ale mogę z tym żyć. (Na przykład – można poczekać, aż zobaczymy, jak duży drapieżnik może się rozwinąć przed podjęciem decyzji o wielkości własnego gatunku.)

układ ewolucji

Komponenty są ładne i mocne, a sztuka jest wciągająca i nie przeszkadza mechanice. W rzeczywistości sztuka i styl gry podkreślają motyw gry. Ponieważ temat pasuje tak dobrze do rozgrywki, rezultatem jest umiarkowanie złożona gra, która jest dość łatwa do zrozumienia i gry.

Moja jedyna rezerwacja dotycząca gry polega na równowadze gry. Gra jest teraz w drugiej edycji, gdzie kilka kart adaptacji zostało nieco zmienionych, aby poprawić równowagę gry. Mimo, że posunęły się one bardzo daleko, aby pomóc w tworzeniu słabszych kart i uczynić każdą adaptację opłacalną, wciąż mogę znaleźć czasy, kiedy po prostu nie czuję, że moje karty zapewniają mi dobre opcje. Na szczęście, zdolność do ulepszania rzeczy przez po prostu odrzucanie kart (dla rozmiaru ciała, populacji lub nowych gatunków) pomaga ograniczyć problemy z kiepską ręką.

Mimo to uważam, że niektóre karty mogą być niezwykle potężne w niektórych sytuacjach. Żyzna, karta dająca wolny wzrost populacji, jeśli pozostała żywność z poprzedniej rundy, może być niezwykle potężna, jeśli zostanie użyta na początku gry, gdzie jedzenie jest mniej napięte. Istnieje kilka bardzo dobrych kombinacji kart, w których kilka gatunków może efektywnie współpracować w celu szybkiego karmienia i / lub wzajemnej ochrony. Ponieważ jednak są to kombinacje kart, udawanie się na kilka tur może być frustrujące bez znalezienia dobrej kombinacji do zagrania.

Uważam również, że drapieżniki są bardzo trudnym gatunkiem do zabawy. Najlepiej świecą, gdy brakuje żywności, ponieważ nie polegają na centralnym basenie z jedzeniem. Jednak w dalszej części gry gatunki mają już bardziej skuteczne strategie żywieniowe i obronne. Początkowo można by pomyśleć, że zwierzęta mięsożerne mają dodatkową korzyść polegającą na utrzymywaniu przywódców gier w ryzach, ale w praktyce dobrze znany gatunek (duża populacja i rozmiar ciała) rzadko przejmuje się sporadycznym atakiem, ponieważ po jednym posiłku będzie karmił mięsożercę “gryźć”. Za to odpowiedzialna jest grupa. W większości moich gier gracze uciekali od wprowadzania mięsożerców na rzecz alternatywnych i szybszych strategii karmienia wraz z obroną międzygatunkową. Powoduje to grę, w której mięsożercy stają się bardzo nieefektywnym gatunkiem przy zbieraniu pożywienia. Do tej pory nie grałem w grze, w której jest znaczna liczba mięsożerców (nie z powodu braku prób, ponieważ eksperymentowałem z nimi, aby dowiedzieć się, jak uczynić je bardziej skutecznymi), ale większość moich tuzinów gra W grze zwycięzcy nie mieli żadnych drapieżników.

Choć brzmi to jak poważny problem, jest tylko niewielki. Gra pozostaje fajna, a duża liczba dostępnych adaptacji zapewnia graczowi nowe kombinacje, z którymi można eksperymentować, sprawiając, że jest ona zabawna również w powtarzających się grach. Jeśli gry brzmią interesująco, nowa druga edycja jest dostępna na zamówienie przedpremierowe za pośrednictwem kickstartera dla nowej ekspansji skoncentrowanej na gatunkach z możliwością latania.

Werdykt:
Projektanci idą ostrzem noża, próbując stworzyć grę planszową, która jest wystarczająco przystępna, by zapewnić rodzinną zabawę, a jednocześnie wystarczająco strategiczną, aby przyciągnąć uwagę doświadczonych graczy planszowych. Jednym z kluczowych aspektów tej walki jest połączenie tematu gry z jej mechanizmami. Evolution elegancko oddaje istotę swojego tematu i potrafi zrównoważyć tę cienką linię między dostępnością a głębią, aby zapewnić bardzo satysfakcjonującą grę, którą można grać za około godzinę.

Kid Factor: Gra ma kolorowy i zabawny motyw oraz dość prostą mechanikę, dzięki czemu jest bardzo przyjemną grą rodzinną. Grałem z powodzeniem w wieku 8 lat i może to być trochę młodsze. Gra wymaga odczytania tekstu karty adaptacyjnej, ale po zapoznaniu się z adaptacjami zdjęcia wystarczą, aby zasygnalizować, które karty robią co. Podczas gdy zwierzęta mięsożerne są częścią gry, są one tylko mniejszą częścią, która utrzymuje konflikt między graczami bezpośrednimi a graczami do minimum, zawsze jako bonus do gry rodzinnej. Szybka gra pozwala również ukończyć całą grę w te rzadkie szkolne noce, w których nikt nie ma jeszcze zadań domowych. Podsumowując, gra pozostanie na wysokim poziomie w moich planszach do przejścia do gry rodzinnej.

http://www.grajcarnia.pl/
http://www.glus.pl/
http://www.gryfbet-gielda.pl/
http://www.ann-design.pl/
https://www.redsonia.pl/
http://zlotypionek.pl/

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.