Nowy Jork 1901 (gra planszowa)
Zostań magnatem nieruchomości, budując najlepsze i najwyższe drapacze chmur w Nowym Jorku. Gracze na zmianę umieszczają budynki na planszy w stylu niemal Tetris. Większe budynki są trudniejsze do przeciskania się na otwartych przestrzeniach i są warte więcej punktów. Po zakończeniu gry punkty premiowe są przyznawane za największą liczbę budynków wzdłuż określonych ulic, a także specjalną punktację, która jest inna w każdej grze. New York 1901 to solidny wpis w kategorii gier rodzinnych. Zabawa dla starszych ludzi, ale wciąż możliwa do odtworzenia przez młodszy zestaw (szkoła wczesna).
Nowy Jork 1901
Wydawca: Blue Orange Games
Wiek: 8+
Gracze: 2-4
Czas: 45 minut
Plansza do gry New York 1901 wyświetla kilka bloków w centrum Nowego Jorku, kodowanych w pięciu różnych kolorach. Każdy blok zawiera siatkę kwadratów, z kwadratami oznaczonymi grupami dwóch lub trzech. Podczas tury gracz wybierze kartę kolorów z tableau, a następnie albo zbuduje budynek gdzieś na tym kolorze, albo umieści jednego ze swoich pracowników na grupie kwadratów odpowiedniego koloru. Miejsca zarezerwowane przez pracowników mogą być budowane na przyszłych obrotach. Zamiast wybierać kolorową kartę, gracze mogą zastąpić budynek na planszy, który zastępuje jeden lub więcej budynków o niższej wartości, a także wszelkie miejsca zarezerwowane przez pracowników. Umieszczenie budynków na planszy jest głównym źródłem punktów w grze.
Budynki są w różnych kształtach i klasach. Gracze rozpoczynają grę, aby umieścić budynki z brązu i odblokować (po zdobyciu określonej liczby punktów) zdolność do umieszczania srebrnych i złotych budynków o wyższej wartości. Srebrne budynki mogą (ale nie muszą) nadbudowywać budynki z brązu, a złoto może nadbudować brąz lub srebro. Złotych budynków nie da się przebudować, co może być problematyczne w końcówce. Nadbudowane budynki są usuwane z planszy, ale gracz nie traci punktów już zdobytych. Każdy gracz ma własne ograniczone zasoby budynków. Występują w różnych kształtach, więc zaawansowane planowanie jest ważne dla końcówki, w której powierzchnia budynku jest na wagę złota. Istnieją również cztery wspólne budynki legendarne (nazwane od czterech słynnych budynków). Każdy z nich ma wysoką wartość punktową i są uważane za złote budynki, ale tylko jeden może być zbudowany na gracza. Oprócz wysokiej wartości punktowej (opartej na wysokości prawdziwych budynków), budynki Legendary służą również jako rozstrzygający mecz na koniec gry.
Gra kończy się, gdy któryś z graczy ma tylko cztery budynki lub kończy się karta budynku. Gracze następnie zdobywają punkty za spełnienie określonych kryteriów. Trzy karty uliczne są wybierane na początku gry, a gracz z największą liczbą budynków przylegających do tej ulicy zdobędzie 5 punktów na koniec gry. Wszyscy gracze, którzy spełniają specjalne kryteria (wybrane z pięciu możliwych na początku) również zdobywają punkty. Kryteria specjalne obejmują budowanie w każdej kolorowej strefie, budowanie nieregularnych (nie kwadratowych) budynków lub kończenie gry konkretnymi poziomami (brąz, srebro, złoto) na planszy.
Gracze zdobywają także jeden punkt za każdą z pozostałych kart akcji. W dowolnym momencie gry gracze mogą użyć jednej z trzech różnych akcji bonusowych. Tylko jeden może być użyty na turę. Pozwalają one graczowi zresetować planszę karty (jeśli żadna z wyświetlonych kart nie jest atrakcyjna), wybierz dodatkową kartę z tableau lub zbuduj dodatkowy budynek na turnie (gracze mogą normalnie budować tylko jeden budynek na turę). Karty zapewniają graczom jeszcze jedną taktyczną możliwość podczas gry, ponieważ mogą być wykorzystane jako element zaskoczenia dla innych graczy.
W praktyce gra porusza się płynnie. Początkowo gracze próbują po prostu zdobyć duże pokosy terenu, aby później budować większe budynki. Jednak gracze mają ograniczoną liczbę pracowników, więc nie można po prostu budować hord bez budowania czegokolwiek. Ważne jest również, aby ostatecznie zdobyć wystarczającą ilość punktów w brązowych (i srebrnych) budynkach, aby odblokować zdolność budowania srebrnych (i złotych) budynków. Później gracze zaczynają walczyć o pozycję, aby zbudować swoje największe budynki, a także jedną z legendarnych. W tym momencie gracze mogą zacząć zdobywać obszary, aby odmówić innym rozszerzenia. Wreszcie, jest spieszyć się po prostu, aby jak najwięcej budynków na planszy, jak to możliwe, zanim gra się skończy. To sprawia, że gra doskonale nadaje się do gier rodzinnych, ponieważ łuk gry zaczyna się powoli, a potem napięcie rośnie, gdy płyta się zapełnia.
Werdykt:
New York 1901 to jedna z tych współczesnych gier planszowych, które są łatwe do nauczenia, ale mają wystarczająco dużo strategii, by można było ją powtarzać. Ze względu na trudności z planowaniem długoterminowym (gracz może nie zawsze znaleźć karty partii wymaganego koloru), nie osiąga wysokości takich hitowych gier, jak Ticket to Ride czy Settlers of Catan. Jednak wciąż zasługuje na wzmiankę jako solidny tytuł rodziny. Powinien to być mile widziany dodatek do każdej rodziny gier.
Dość proste zasady, ale wymaga nieco planowania na przyszłość. Brak czytania, a brak bezpośredniego antagonizmu gracza czyni go doskonałym kandydatem dla początkujących graczy. Jako bonus nie ma ukrytych informacji, więc rodzice mogą dawać najmłodszym graczom okazjonalne sugestie lub porady.